Kokonaisvaltainen tapahtumajärjestelmä: Case Jyväskylän Kesä 2/2
Tämä on Liveton ja Jyväskylän Kesän blogisarjan toinen osa, jossa haastattelimme Jyväskylän Kesän festivaalijohtajaa Kyösti Ylikuljua. Mikäli et...
1 minuutin luku
Kristiina : 09.09.2020
Jyväskylän Kesä on Jyväskylän Festivaaliyhdistyksen järjestämä perinteikäs kulttuurifestivaali. Festivaalia on järjestetty vuodesta 1955 lähtien vuosittain ja näin ollen se on pohjoismaiden vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty festivaali. Festivaalin ydin on ollut perustamisesta saakka korkeatasoisissa taidesisällöissä, uusien teosten ja tekijöiden esiintuomisessa, yhteiskunnallisissa teemoissa ja yleisöjä osallistavassa järjestämisfilosofiassa. Katso videolta toiminnanjohtaja Kyösti Ylikuljun kertomusta tapahtuman perinteistä ja poikkeuksellisesta vuodesta 2020!
Liveto ja Jyväskylän Kesä ovat aloittaneet yhteistyön jo vuonna 2018. Yhteistyö sai alkunsa, kun Ylikulju alkoi etsiä helpotusta festivaalikokonaisuuden järjestämiseen ja kevyempää tapaa toteuttaa lipunmyyntiä. Livetolta löytyi sopivat ratkaisut festivaalin tarpeisiin, joista suurimpana tekijänä korostui juuri järjestelmän keveys. Vuosien saatossa Jyväskylän Kesän on laajentanut Liveton kokonaisvaltaisen järjestelmän käyttöön, joka sisältää seuraavat työkalut:
Jyväskylän Kesän kokonaisvaltaisen järjestelmän case-esimerkin ensimmäisen osan voit lukea täältä ja toisen osan täältä.
Kuva: Jyväskylän Kesä Facebook
Vuonna 2020 poikkeustilanteesta johtuen tapahtuman järjestämisen suunnitelmat menivät uusiksi. Jyväskylän Kesän järjestäjät miettivät, että mitä kyseisessä tilanteessa tehtäisiin ja varma päätös oli, että festivaalin jostain osasta toteutetaan striimi. Jyväskylän Kesä toteutettiin lopulta hybriditapahtumana – perinteisten yleisötapahtumien lisäksi Puistojuhlat striimattiin. Tapahtuma haluttiin tuoda ihmisille koteihin koettavaksi samalla säilyttäen Festivaalin oma tyyli. Tapahtumia seurattiin loppujen lopuksi radion ja videoiden välityksellä ympäri Suomea!
Hybriditapahtumat olivat festivaalin toiminnanjohtajalle tuttuja muista tuotannoista, mutta tämän tyyppistä toteutusta he eivät ole koskaan tehneet. Toteutukseen varmuutta toi se, että Jyväskylässä on paljon osaavia ihmisiä, joiden kanssa oli hyvä lähteä testaamaan kyseistä konseptia. Ylikulju kertookin, että oli hienoa löytää kumppanit, joiden kanssa lähteä tekemään tapahtumaa, ja artistit, jotka innostuivat striimauksesta.
”Olen ollut tyytyväinen siihen ketteryyteen, jota Livetolta löytyy. Kun meillä oli jotain tarpeita tehdä jotain uusia sisältöjä ja mahdollisuuksia, niin niihin pystyttiin tarttumaan nopeallakin aikataululla.”
– Kyösti Ylikulju
Livetolla on ollut roolinsa alusta asti tapahtuman toteutuksessa ja suunnittelussa. Ylikulju kertoo: ”Haluttiin tehdä ammattimaista ja meidän näköistämme tapahtumaa. Siihen tarvittiin se, että me pystymme tapahtuman aikana myymään tuotteita. Perusrunko kasaantuikin yhdessä miettimällä”. Liveto ja Jyväskylän Kesä saikin toteutettua onnistuneen striimin, johon myytiin katseluoikeuksia ja ohessa myös erilaisia oheistuotteita. Ylikulju summaa, että lopputuloksesta tuli hienompi kuin mitä aluksi osasi kuvitella. Porukasta, jossa tapahtuma toteutettiin, voi olla tosi hyvillä mielin.
Lue lisää ratkaisuistamme festivaaleille. Tutustu myös ratkaisuihin konserttijärjestäjille ja venueille. Miltä hybriditapahtumien tulevaisuus näyttää? Tutustu aiheeseen lisää Liveton maksuttomasta oppaasta. Jos haluat vaihtaa ajatuksia striimin toteuttamisesta tai kuulla Liveton palveluista, ota yhteyttä meihin täällä.
Tämä on Liveton ja Jyväskylän Kesän blogisarjan toinen osa, jossa haastattelimme Jyväskylän Kesän festivaalijohtajaa Kyösti Ylikuljua. Mikäli et...
Kyösti Ylikulju saapui Liveton webinaariin kertomaan meille, miten he ovat järjestäneet hybriditapahtuman kesällä 2020. Ylikulju ja Liveton Antti...
Liveto ja John Smith Rock Festival ovat toteuttaneet onnistunutta yhteistyötä jo useiden vuosien ajan! Vuonna 2022 tapahtuma järjestettiin jälleen...