Tipsit Tuottajille jaksossa 29 vieraili Erkki Castrén, Sound Enginen perustaja. Jaksossa Erkki ja Liveton toimitusjohtaja Antti Korhonen keskustelivat studion hyödyntämisestä virtuaali- ja hybriditapahtumissa. Millaisia lähetyksiä Sound Enginen studiolta on toteutettu ja millaisia tapahtumia tullaan striimaamaan tulevaisuudessa? Kuuntele tämä ja muut Tipsit Tuottajille jaksot Spotifysta.
Sound Enginen tiloissa on striimattu paljon erilaisia tapahtumia, kuten yritysten pikkujoulukonsertteja, joissa on ollut myös esiintyjiä, sekä keskusteluohjelmia ja lanseeraustilaisuuksia. Castrén arvelee, että tulevaisuudessa koulutusalan tapahtumat ja asiantuntijaseminaarit tulevat siirtymään vahvasti virtuaalitapahtumiksi.
Tapahtuman sisältö on ensimmäinen huomioitava asia: miten sisältö ja ohjelma saadaan tuotua studioon? Castrén nostaa esille myös ajolistan tärkeyden – sen on oltava kunnossa ennen studioon tulemista. Mikäli osaamista ei löydy itse tapahtumatiimistä, tuottaja ja käsikirjoittaja on hyvä palkata mukaan projektiin hyvissä ajoin, jo ennen kuin studioita ryhdytään kartoittamaan. Sound Engineltä löytyy myös oma tuottaja, kuka voi luoda ajolistoja yksinkertaisiin tapahtumiin.
Virtuaalitapahtumien kesto on tärkeä suunnitella katsojan näkökulmasta – kuinka kauan he jaksavat keskittyä lähetykseen ja sen sisältöön? Castrénin mukaan kaksi tuntia on hyvä nyrkkisääntö ohjelman pituudelle, mutta poikkeuksia tietenkin on tapahtumasta riippuen. Ohjelman pituuteen vaikuttaa myös tapahtuman luonne, onko se viihdetapahtuma vai onko koko lähetys tiukkaa faktaa ja puheenvuoroja?
Budjettiin vaikuttaa muun muassa studion koko: miten suuren tilan ja kuinka monta kameraa lähetys vaatii? Pääkaupunkiseudulta löytyy pienempiä tapahtumia varten myös edullisempia, pienempiä studioita. Sound Enginen studio on kooltaan isompi ja siellä onnistuu laadukkaat monikameraohjaukset, jolloin peruspaketti on hinnaltaan noin 7000 euroa kahden tunnin lähetykselle. Kun ohjelmaa kuvataan usealla kameralla eri kulmista, on se katsojalle paljon kuvarikkaampi ja mielenkiintoisempi seurata. Sound Enginellä saadaan jopa 13 kameraa käyttöön samanaikaisesti.
Myyjän jälkeen projektipäällikkö on asiakkaalle hyvin tärkeässä roolissa. Sound Enginellä projektipäällikön tehtäviin kuuluu myös ajolistan tekemistä asiakkaan ohjelmarungon mukaan, eli tehtävät ovat verrattavissa tuottajan tehtäviin. Striimaus- ja esitysmateriaaliteknikko huolehtii esitysmateriaalin ajamisesta lähetykseen oikeaan aikaan, sekä ottaa tarvittaessa etäesiintyjät mukaan lähetykseen.
Muita tärkeitä rooleja ohjelman onnistumisen kannalta ovat kameraoperaattori, joka toimii joskus myös ohjaajan nimikkeellä, robokameraohjaaja, ääniteknikko, valoteknikko sekä studiohjaaja ja studiojärjestelijä. Kun tavoitteena on korkeatasoinen ja suuri lähetys, on sen toteutuksessa myös mukana paljon henkilöstöä, Castrénin mukaan tiimistä tulee helposti 10 hengen kokoinen.
Sound Engine on ollut mukana rakentamassa tiloja alusta loppuun lähetystä varten suoraan myös asiakkaan omiin tiloihin. Oman studiotilan hankkiminen on järkevää silloin, kun erilaisia tilaisuuksia, kuten sisäisiä tapahtumia tai koulutuksia järjestetään usein. Näihin tapauksiin Sound Engine rakentaa tilat ja tarjoaa esimerkiksi leasing-sopimuksia studiotekniikkaan. Mikäli kyseessä on monimutkaisempi toteutus, esimerkiksi esiintyjien kanssa, voi Sound Engineltä myös vuokrata teknikkoja paikan päälle asiakkaan omaan studioon.
Ennen oman tilan hankkimista Castrén kehottaa miettimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Castrén mukaan kynnys oman studion hankkimiseen on usein suuri. Hintaa omalle studiolle tyhjään huoneeseen rakennettuna tulee helposti noin 45 000 euroa. Tietenkin tähän hintaan tulee myös lisätä osaamisen hinta – löytyykö toimistolta osaajia lähetyksen tekemiseen? Sound Engine kouluttaa asiakkaansa yksinkertaisten tilaisuuksien toteuttamiseen, mutta usein osaaminen halutaan ostaa asiakkaan toimiston ulkopuolelta.
Castrénin mukaan studioon on tärkeintä olla yhteydessä heti tapahtuman suunnittelun alkuvaiheessa, kun idea tapahtuman järjestämiseen on syntynyt. Kun studioon ollaan yhteydessä ajoissa, ei yllätyksiä esimerkiksi kustannusten kanssa tule. Ohjenuoraksi yhteydenottoon Castrén sanoo, että yksinkertaisissa virtuaalitapahtumissa yhteyttä kannattaa ottaa noin kaksi kuukautta ennen. Isoimmissa toteutuksissa yhteydessä kannattaa olla jo jopa vuosi ennen.
Tarvitsetko tapahtumaan etäohjaajaa? Muun muassa tämän palvelun löydät meiltä, joten olethan yhteydessä mikäli haluat kuulla lisää!